I am humaning, you are humaning, they are humaning. Finally, we are all humaning. Human is a verb. I learned that from Tim Ingold - professor and researcher of social anthropology at the University of Aberdeen, UK. Ingold became the basis for my recent art research that is prospecting many of the ideas and concepts from his book "The Life of Lines" (2015). This book, as well as all ramifications of Ingold's research on lines, became a foundation for my already extensive practice of the so called biograms.

Tim Ingold’s book cover for his second work about Lines.

In Lines: a brief history, his 2007’s precursor and first book on the subject, Ingold founds an anthropology of the line, which is a sensitive and expansive, integrative and inclusive approach to an all new anthropology of lines touching the domains of dance, art, architecture, music and, more recently, time, biology and ecology.

Ingold unfolds these correlations through and uses the written media as an expression for it, while I have tried myself to find an aesthetic cognition that uses line drawings to feed a similar objective: studying and exploring the nature of the line and its relationships with the blobs also a formfactor explored by Ingold.

Reading Ingold is a profound encounter with myself and with the human. From the joy of finding an eternal companion of research and studies to the certainty that the body of my drawing now has an unremarkable skeleton and musculature defied by this new filed of scientific research. The journey through the strange world of lines and biograms has gained a sense of security so that I can launch myself into what Ingold himself defines as the main task for contemporary social sciences: transforming human sciences and the social sciences into a more open, more speculative and, above all, more experiential and experimental field of developments for humanity.


A vida das linhas de Tim Ingold e a humanação do desenho.

Eu humano, tu humanas, ele humana. Enfim, nós humanamos. Humano é um verbo. Aprendi isso com Tim Ingold - professor e pesquisador de antropologia social da universidade de Aberdeen, no Reino Unido. Ingold se tornou base para na minha recente descoberta de seu seu livro "A vida das linhas" (The Life of Lines - livro de 2015 ainda não traduzido para o português). Este livro, bem como todas as ramificações da pesquisa de Ingold sobre as linhas, tornaram-se base fundamental e fundadora para o meu já extenso estudo sobre os biogramas.

Biogram 02 : 46 Mixed Emotions | L3XVS_N0VU5 collection

Em Lines: a brief history, seu precursor e primeiro livro sobre o tema de 2007, Ingold funda uma antropologia da linha, que é uma vertente sensível e expansiva, integrativa e inclusiva sobre os momentos em que tal antropologia da linha toca a dança, a arte, a arquitetura, a música e, mais recentemente, o tempo, a biologia, a ecologia e, funda com isso, o ato de humanar. 

Ingold desdobra essas correlações através de um pensamento que se usa da mídia escrita como expressão, ao passo que eu tenho tentado fundar uma cognição estética que se usa do desenho e suas expressões pós-digitais para alimentar o mesmo fim. Ato que consta em meu já longo estudo e prática dos biogramas.

Ler Ingold é um encontro profundo comigo e com o humano. Da alegria de encontrar um companheiro eterno de buscas e estudos à certeza de que o corpo de meu desenho  agora possui um esqueleto e uma musculatura inquebrantáveis. A viagem pelo estranho mundo das linhas e dos biogramas ganhou um conforto e uma segurança para que possamos nos lançar àquilo que o próprio Ingold define como a tarefa da contemporaneidade: transformar as ciências humanas e as ciências sociais em áreas mais aberta, mais especulativas e, acima de tudo, mais experienciais e experimentais.